Bedrijfsadvisering

Bedrijfsadvisering

Na de kennismaking volgt de effectieve bedrijfsadvisering en begeleiding. Het verloop van de advisering is uiteraard sterk afhankelijk van de identiteit en de eigenschappen van de organisatie. Toch is er een zeker proces te onderscheiden.

Lees ook meer over het verhaal van Emerge+

Scoping

In het algemene contextueel kader geconstrueerd tijdens de kennismaking verdiepen we ons in de scope van de probleemstelling. We onderzoeken en maken specifieke factoren die zich in het kader bevinden, inzichtelijk door:

  • Individuele stakeholder interviews
  • Observaties
  • Opmaken van rapport
  • Draagvlak

Om probleemloos nieuwe processen te implementeren met resultaat op lange termijn, is er draagvlak nodig. De volledige organisatie is daarom betrokken bij de advisering. Elke inbreng en mening is belangrijk om mee te nemen naar de toekomst.

Ontwerp

Aan de hand van het rapport uit de scoping stellen we een ontwerp op. Deze fase van de bedrijfsadvisering omvat veel engagement. D.m.v. interactie (workshops, sessies, …) ontwikkelen we ‘verbindingen’ met die focussen op authenticiteit, transparantie, vertrouwen en kwetsbaarheid. Het doel is dat iedereen begrijpt waarom dit nodig is. Uit dit ontwerp volgt een voorstel tot actieplan.

De kunst van het luisteren

Bedrijfsconsultaties en -adviseringen beperken zich te vaak tot het beter verbaliseren van argumenten, overtuigingen en standpunten. Er is vaak geen aandacht voor de kracht en kunst van het luisteren. Leren luisteren is iets waar wij bij EMerge+ erg op focussen. Door goed te luisteren naar wat een ander communiceert en niet communiceert, begrijpen we die persoon of groep beter en ontwikkelen we die essentiële verbindingen om op verder te bouwen. Leren luisteren gaat over:

  • Luisteren wat de ander zegt
  • Begrijpen wat de ander bedoelt
  • Horen wat de ander niet zegt en toch bedoelt

Dit alles wordt ook beschreven in het artikel : “The Overview Effect”

Actieplan

De begeleiding trekt zich door tot de implementatie van het actieplan. Dat plan omvat concrete handelingen en tools, te gebruiken in de dagelijkse omgang van mens en organisatie volgens ‘purpose driven’ principes.

Aarzel niet contact met ons op te nemen voor meer informatie of voor een kennismakingsgesprek.